- Привласнили понад 2 мільйони гривень за допомогою фішингу: кіберполіція викрила організовану злочинну групу
- Благодійна організація «Благодійний фонд «Право на захист» розробила Інструкцію щодо порядку відновлення документів, що підтверджують право власності на нерухоме майно
- Про працю дітей
- Держпраці консультує роботодавців
- Проєкти рішень XXI сесії 8-го скликання
- Кіберполіція викрила зловмисників
- Корисні контакти для внутрішньо переміщених осіб
- Вараський районний відділ філії Державної установи «Центр пробації» у Рівненській області інформує
- Нова редакція Положення про атетацію педагогічних працівників
- Рішення виконавчого комітету від 30 травня 2023 року
- Рятувальники закликають не провокувати пожеж в екосистемах!
- ВІДПОЧИНОК НА ВОДІ МОЖЕ БУТИ НЕБЕЗПЕЧНИЙ!
- Благодійний концерт в Лозківській гімназії
- Про початок реєстрації на додаткову сесію НМТ-2023
- Активний день в рамкам соціального проекту “Активні парки – локації здорової України”
- Вірний військовій присязі на вірність Українському народові загинув КИЛЮШИК В’ячеслав Вікторович
- Оголошення про конкурсний відбір проєктів суб’єктів малого і середнього підприємництва області, для реалізації яких може бути надана фінансова підтримка з обласного бюджету на 2023 рік шляхом часткового відшкодування відсоткових ставок за кредитами (позиками), що надаються на реалізацію проєктів
- ДНЗ “Рівненський ОНЦ АПК” надає перелік професій для підготовки ветеранів війни
- День захисту дітей в Рафалівській територіальній громаді
- Відбулось засідання виконавчого комітету Рафалівської селищної ради
Люстрація в Україні — встановлена Законом України «Про очищення влади» або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування. Очищення влади (люстрація) здійснюється з метою недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини.
Нормативне регулювання
Ініціативи
Законопроект 7028 передбачає запровадити в Україні процедуру люстрації, яка стосуватиметься трьох категорій діянь: співпраця з оперативними працівниками колишнього КДБ СРСР до 1991 року в ролі агента, резидента чи іншого негласного нештатного співробітника або помічника в оперативному отриманні інформації, а також участь у судових процесах на стороні захисту чи обвинувачення над учасниками ОУН-УПА, іншими учасниками визвольних змагань, патріотами України, звинувачуваними в «українському буржуазному націоналізмі» та над учасниками правозахисних організацій в колишньому СРСР і Україні; співпраця з 1991 року із спецслужбами інших держав як таємного інформатора чи помічника в оперативному отриманні інформації; участь у подіях, пов’язаних із фальсифікацією виборів Президента 2004 року, зокрема у політичних переслідуваннях, підкупі виборців, тиску на виборців із метою вплинути на їх волевиявлення, цензурі і запровадженні в засобах масової інформації «темників» та інших порушеннях виборчого законодавства, а також заклики до сепаратизму… “федералізації, насильницького (військового) розв’язання політичного конфлікту під час акцій масового протесту.
Інший законопроект запропонував народний депутат Олег Тягнибок в березні 2005 року. За ним передбачалося заборонити обіймати державні посади особам, які до 1 січня 1992 року працювали на керівних посадах в Комуністичній партії СРСР чи КДБ СРСР або співпрацювали з органами державної безпеки Радянського Союзу. Подібний законопроект подавався і в 2012 році. Однак жоден із них не був прийнятий. З 2008 року діє ГО «Всеукраїнська люстрація», що очолюється депутатом від ВО «Свобода» Олегом Осуховським.
Законодавча база
У 2014 році, після усунення від влади президента Віктора Януковича внаслідок масових громадських протестів, питання люстрації знову набуло актуальності. Це, зокрема, є однією з вимог учасників Євромайдану. 24 лютого у Верховній Раді зареєстровано проект постанови про проведення люстрації в Україні. Авторами документа виступили нардепи від ВО “Свобода” О. Тягнибок, Ю. Швайка, Ю. Сиротюк, А. Мохник, І. Мірошниченко, Є. Леонов, О. Мирний, О. Кайда, І. Фаріон, О. Сиротюк, Л. Мартинюк, О. Іллєнко та А. Вітів. Головним комітетом з розгляду документа визначено Комітет ВР з питань державного будівництва та місцевого самоврядування. Також документ має бути розглянутий в комітетах ВР з питань правової політики, з питань бюджету та з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією. 28 лютого Олег Тягнибок заявив, що законопроект поки що не розглядатиметься. 8 квітня 2014 року прийнято Закон України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні» (фактично люстраційний за змістом). Зовнішньополітичний курс України є євроінтеграційним. Законодавства про люстрацію Україна не має, проте, починаючи з 2004 року, на розгляд Верховної Ради України було подано три законопроекти з питань люстрації: проект Закону України «Про люстрацію», реєстраційний номер 7028; проект Закону України «Щодо певних обмежень при обійманні посад в державних органах влади України», реєстраційний номер 7028-1; проект Закону України «Про люстрацію», реєстраційний номер 7028-2. Зазначені законопроекти суттєвою відмінністю не відзначаються. Водночас, їх об’єднує вид — «державна люстрація». Внутрішньополітичні потрясіння в Україні 2004 та 2013—2014 років спонукають громадськість й інститути громадянського суспільства до актуалізації зазначеного питання.
Сучасні люстраційні законопроекти в Україні: 12 березня 2014 року в парламент внесла законопроект № 4378-2 «Про відновлення довіри до судової влади в Україні» позафракційний депутат Анжеліка Лабунська. Її законопроект правові та організаційні засади перевірки суддів судів загальної юрисдикції.
Законопроект № 4378-1 «Про відновлення довіри до судової системи України» внесли, 11 березня 2014 року, депутати від «Свободи» Олег Тягнибок, Олег Бондарчук, Олег Гелевей, Олег Осуховський. Законопроект визначає правові та організаційні засади проведення перевірки (люстрації) суддів, які своїми діями дискредитували авторитет судової влади.
Коло осіб, яке підпадає люстрації
Закон вводить заборону на зайняття певних посад протягом 10 років особами, які в період з 25 лютого 2010 року за 22 лютого 2014 терміном більше 1 року займали певні державні посади. Аналогічна заборона діятиме щодо осіб, які займали зазначені у законі посади менше 1 року, але включаючи період з 21 листопада 2013 по 22 лютого 2014 року, і не звільнених за власним бажанням.
Крім цього, люстрації підлягають особи, що займали посади в Комуністичній партії СРСР або однієї із союзних республік, починаючи від секретаря районного комітету і вище, в комсомольських організаціях, працювали в органах КДБ.
Додатково люстрації підлягають раніше засуджені чиновники і співробітники правоохоронних органів, які співпрацювали з іноземними спецслужбами, закликали до порушення територіальної цілісності України або допустили порушення прав і свобод людини, що були визнані Європейським судом з прав людини.
Крім цього, люстрації підлягають чиновники, які подаватимуть недостовірну інформацію про майно в деклараціях про доходи, або вартість майна яких буде не відповідати рівню законних доходів за період перебування на посаді.