Державна служба якості освіти підготувала розʼяснення, як організувати якісне змішане навчання.
Останні три роки — роки викликів для освіти в Україні. Пандемія коронавірусу, а зараз повномасштабна війна, суттєво обмежили можливість дітей фізично відвідувати школу й тим самим підштовхнули освітян до пошуку нових форматів навчання.
І коли під час пандемії COVID-19 основним завданням було обмежити фізичні контакти, щоби мінімізувати розповсюдження вірусу, то в умовах війни перед директорами шкіл та місцевими громадами стоїть завдання зробити освітній процес безпечним, не втративши якості.
Дистанційна освіта, безперечно, має свої переваги. Водночас, під час дослідження, проведеного Державною службою якості освіти спільно з проєктом “Супровід урядових реформ в Україні” (SURGe), недоліками дистанційки, що впливають на результати навчання, педагоги назвали:
- брак живого спілкування;
- невміння дітей самостійно вчитися;
- брак повноцінних дистанційних курсів на платформах шкіл (оскільки основним різновидом діяльності залишається синхронне навчання (зум-уроки), тоді як асинхронне навчання (самостійна робота) — без належного педагогічного супроводу).
У цьому матеріалі директори шкіл знайдуть відповіді на запитання, як подолати недоліки дистанційки та виклики війни, організувавши в школі якісне змішане навчання.
ЩО ТАКЕ ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ (BLENDED LEARNING)
У загальному розумінні змішане навчання — це таке навчання, за якого частина пізнавальної діяльності учнів відбувається на уроці під безпосереднім керівництвом учителя, а інша — у самостійній роботі з електронними ресурсами.
Є кілька варіантів “змішування”:
- поєднання очної форми з дистанційною;
- поєднання різних форматів навчання в межах одного класу (основне очне навчання з використанням технологій дистанційного навчання та різних форм роботи з електронними ресурсами, онлайн-курсами тощо);
- поєднання самостійного навчання та роботи в класі;
- змішування основного навчального контенту (підручників та навчальних матеріалів) із зовнішніми матеріалами (електронними ресурсами).
Найбільш популярною в Україні наразі є практика поєднання очної форми з дистанційною.
МОДЕЛІ “ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ”
Моделей змішаного навчання багато. Зупинимося на основних.
Ротаційна модель
Суть цієї моделі полягає в так званій “ротації” учнів у школі. Відбувається також і “ротація” різновидів діяльності учнів — онлайн і офлайн.
Різновидом цієї моделі є робота за технологією “Перевернутий клас”, коли частину матеріалів учні опрацьовують самостійно, а в класі обговорюють дискусійні питання, консультуються з учителем або вивчають наступну частину матеріалу. Саме таку модель сьогодні реалізують більшість шкіл в Україні, які обрали змішаний формат навчання.
Гнучка модель
У цій моделі учні працюють за індивідуально налаштованим розкладом переважно онлайн, а вчитель є інструктором, який координує їхню діяльність та консультує. Консультації вчитель може надавати як очно, так і онлайн у синхронному режимі.
Таку модель часто обирають школи з дистанційним навчанням. Деякі школи в Україні, здебільшого в сільській місцевості, також реалізували таку модель під час пандемії та активної фази військових дій (у порівняно безпечних регіонах).
Особистісно орієнтована модель
Передбачає навчання за індивідуальними освітніми траєкторіями (учні навчаються очно, а паралельно працюють із зовнішніми електронними ресурсами, онлайн-курсами). Така модель може використовуватися для поглибленого вивчення деяких предметів, у разі поєднання очної та екстернатної, очної та мережевої або інших форм освіти.
Модель збагаченого віртуального середовища
Така модель передбачає основну роботу в режимі онлайн за дистанційними курсами. Водночас учень може відвідувати певні уроки (якщо ця модель застосовується індивідуально), або ж для учнів усього класу проводяться певні уроки (наприклад, на початку та наприкінці вивчення теми, для захисту проєктів, обговорення певних тем).
Така модель буде корисною громадам, де внаслідок воєнних дій школа зруйнована або пошкоджена, однак є обладнаний цифровий хаб чи інші приміщення, які можуть використовуватися для проведення занять.
Коли в школі є потреба й можливість організувати змішане навчання, необхідно визначитися з моделями.
Законодавство не передбачає змішаної форми здобуття освіти як такої, тож якщо в школі організоване змішане навчання, то форма здобуття освіти є очною з використанням технологій дистанційного навчання.